Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









VERLEIDING (b)


Het schaakspel zit vol valkuilen en listen. Krijg je een stuk cadeau, vertrouw het dan niet meteen. Als je toch slaat, dan kan er opeens een sterk antwoord volgen. Zo is het niet goed om een toren te pakken als je tegenstander daarna een pion laat promoveren. Hij krijgt dan een dame. En ps ook op voor pat als je net het laatste stuk van de tegenstander slaat. Soms mag je niet slaan omdat je dan schaak komt te staan. En soms kun je beter een stuk slaan dat minder waard is dan een ander stuk met een hogere waarde. Ook bij een tweevoudige aanval is het lang niet altijd het beste om als eerste te slaan met het stuk dat het minste waard is. En soms, als je iets slaat, dan vergeet je de verdediging. Sla dus niet met een stuk dat iets belangrijks verdedigt. Anders ga je mat of je verliest iets waardevols. In de puzzels zit steeds een verleiding. Trap er niet in en zoek het gevaar. Speel dan de beste zet.










Zwart aan zet

1... Dxh7
Zwart mag wel met de dame slaan, niet met de toren.
*








Wit aan zet

1. d7!

1. dxc7? is pat!
*








Zwart aan zet

1... Dxg2

1... Lxg2? is niet goed vanwege 2. Pxg3
*








Wit aan zet

1. Tf1
Zo houdt wit de zwarte pion tegen.


Als wit de toren slaat, haalt zwart een dame: 1. Txh5? d1=D
*








Wit aan zet

1. Dxh6

1. Lxc5? Lxc1 is goed voor zwart.
*








Wit aan zet

1. cxb3

Als wit met de andere pion slaat, gebeurt er dit: 1. axb3? a3 en de zwarte pion wordt spoedig een dame.

1... axb3 2. axb3
Dit is wel veilig.
*








Wit aan zet

1. Lxh5

1. Lxc6? Dit is niet goed vanwege 1... Th1# Mat!
*








Zwart aan zet

1... f1=T!

1... f1=D? is pat!

2. Kh3 Th1#
Zo wint zwart wel.
*








Zwart aan zet

1... cxb1=D+
Want zwart mag de dame niet slaan.
*








Zwart aan zet

1... b3!
Heel goed gezien van zwart! De zwarte pion promoveert spoedig.


1... bxc3? is juist slecht, want nu kan wit de zwarte pion wel tegenhouden en zelfs slaan. Zo gaat het: 2. Ke3 c2 3. Kd2 c1=D+ 4. Kxc1
*








Wit aan zet

1. Lxh6
Wit slaat het beste met de loper, want die stond aangevallen.


1. Pxh6 Pxd2+ 2. Ke2 Kxh6 3. Kxd2
*








Wit aan zet

1. Db7#

1. Kxc7 is pat!

1. Dxc7 is ook pat!
*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina