Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









VERLEIDING (c)


Het schaakspel zit vol valkuilen en listen. Krijg je een stuk cadeau, vertrouw het dan niet meteen. Als je toch slaat, dan kan er opeens een sterk antwoord volgen. Zo is het niet goed om een toren te pakken als je tegenstander daarna een pion laat promoveren. Hij krijgt dan een dame. En ps ook op voor pat als je net het laatste stuk van de tegenstander slaat. Soms mag je niet slaan omdat je dan schaak komt te staan. En soms kun je beter een stuk slaan dat minder waard is dan een ander stuk met een hogere waarde. Ook bij een tweevoudige aanval is het lang niet altijd het beste om als eerste te slaan met het stuk dat het minste waard is. En soms, als je iets slaat, dan vergeet je de verdediging. Sla dus niet met een stuk dat iets belangrijks verdedigt. Anders ga je mat of je verliest iets waardevols. In de puzzels zit steeds een verleiding. Trap er niet in en zoek het gevaar. Speel dan de beste zet.










Wit aan zet

1. Dh6#

Wit moet oppassen dat hij niet zelf mat gaat:
1. Txd1? De2#
1. Kxd1? Db1# *








Wit aan zet

1. Tc3+!
Wit stond schaak en moest zijn toren redden.
*








Wit aan zet

1. gxf3 Dit is veilig.

1. Kxh2? verliest vanwege 1... f2
*








Wit aan zet

1. e6+ Als wit het goed speelt, kan hij de stelling winnen. Zie je hoe?

Als wit wil winnen, dan moet hij zeker niet slaan: 1. exf6 Kxf6 wordt remise, omdat beide pionnen eraf gaan.

*








Wit aan zet

1. bxa3+
Het schaak redt wit. Hij kan de twee pionnen ruilen.


1. axb3? a2 verliest.

1... Kxa3 2. axb3 Remise. *








Wit aan zet

1. cxd3!

1. Txc8? Pxc1 Zo blijft zwart een stuk voor, ook na: 2. Txh8+ Kxh8
*








Wit aan zet

1. Dxg7+ Wit slaat eerst de pion. De witte koning krijgt een vluchtveld.

1. Txd8? verliest vanwege 1... Tc1+ met mat op de volgende zet.
*








Wit aan zet

1. Txg5!

Opnieuw moet wit oppassen voor mat: 1. Txh7+? Txh7#
*








Wit aan zet

1. De8+
Eerst een tussenschaakje is goed.


1. dxc6? Dxe5 verliest de dame.
*








Wit aan zet

1. Pxf6+
De tweevoudige aanval moet beginne met het paard.


1. Lxf6? Lxe4+ 2. Kf2 gxf6 is goed voor zwart.
*








Wit aan zet

1. Dxh5+ Alleen zo hoeft wit niet te verliezen. De witte loper mag de zwarte dame niet slaan.

1. Lxh5? is rampzalig: 1... Dxh1+

De partij kan zo verder gaan:
1... Pxh5 2. Lxc6 Het staat helemaal gelijk. *








Wit aan zet

1. Lxf6+
Duidelijk de beste keuze.


1. Txa5? Lxc3+!

*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina