Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina











MAT IN 3 - stukoffer (B)


Geef mat in drie zetten. Werk toe naar bekende matbeelden en gebruik daarbij dwingende zetten, zetten die de tegenstander weinig keus geven: schaak, dubbelschaak of een (directe) matdreiging. In de meeste puzzels is een stukoffer het dwangmiddel. Soms moet je offeren meteen op de eerste zet, soms pas een zet later. Met een stukoffer kun je het volgende bereiken:
* een verdediger wordt uitgeschakeld
* de koningsstelling komt open te liggen (toegang)
* er komt ruimte vrij voor je eigen stukken (ruimen)
* de koning komt ongunstig te staan (jagen, lokken)
* belangrijke verdedigers komen buitenspel te staan (lokken)
* stukken staan hun eigen koning in de weg (blokkeren)

Het stukoffer moet dwingend zijn, anders kan de tegenstander het offer weigeren. Als het mat wordt mag je natuurlijk alles weggeven, een dame of elk ander stuk. Stukoffers komen vaker voor dan je zou denken.
Probeer voordat je de zet op het bord uitvoert, eerst het mat in drie helemaal vooruit te zien, ook de zijvarianten. Dat is de bedoeling van deze oefening.











Wit geeft mat in drie

2. Txh7
2. Tah1 Pf8
2... Kxh7 3. Th1+ Kg8 4. Th8#
(Nimzowitsch)
*








Wit geeft mat in drie

1. Txh7+ Kxh7 2. Dh3+ Kg7 3. Dh6#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

1. Dh5 h6 2. Dxh6+ gxh6 3. Th7#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

1. Da7+ Kxa7 2. Txc7+ Ka8 3. Pxb6# *








Wit geeft mat in drie

25. Dxh7+ Kxh7 26. Th4+ Lh6 27. Txh6#
(Minckwitz-Lange 1869)
*








Zwart geeft mat in drie

16... Pd3+ 17. Kd1 De1+ 18. Pxe1 Pf2#
(Amateur-Greco 1620)
*








Zwart geeft mat in drie

5... Txd4 6. exd4
6. Td1 Txc4+ 7. Kb1 Dc2#
6... Pe3 7. c5 Dc2# *








Wit geeft mat in drie

1. Pf5+ Kxf6
1... gxf5 2. Dg5+ Kh8 3. Dh6#
2. Dh4+ g5 3. Dh6#
(Hans Ree, Schaakstukjes 1993)
*








Wit geeft mat in drie

1. Dg7+ Kxg7 2. Pf5+ Kg8 3. Ph6#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

32. Dxg8+ Kxg8 33. Th8+ Kf7 34. Pe5#
(Schaakmagazine april 2001)
*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina