Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina











MAT IN 3 - stukoffer (A)


Geef mat in drie zetten. Werk toe naar bekende matbeelden en gebruik daarbij dwingende zetten, zetten die de tegenstander weinig keus geven: schaak, dubbelschaak of een (directe) matdreiging. In de meeste puzzels is een stukoffer het dwangmiddel. Soms moet je offeren meteen op de eerste zet, soms pas een zet later. Met een stukoffer kun je het volgende bereiken:
* een verdediger wordt uitgeschakeld
* de koningsstelling komt open te liggen (toegang)
* er komt ruimte vrij voor je eigen stukken (ruimen)
* de koning komt ongunstig te staan (jagen, lokken)
* belangrijke verdedigers komen buitenspel te staan (lokken)
* stukken staan hun eigen koning in de weg (blokkeren)

Het stukoffer moet dwingend zijn, anders kan de tegenstander het offer weigeren. Als het mat wordt mag je natuurlijk alles weggeven, een dame of elk ander stuk. Stukoffers komen vaker voor dan je zou denken.
Probeer voordat je de zet op het bord uitvoert, eerst het mat in drie helemaal vooruit te zien, ook de zijvarianten. Dat is de bedoeling van deze oefening.











Wit geeft mat in drie

27. Dxh7+ Kxh7 28. Th4+ Dh5 29. Txh5# *








Zwart geeft mat in drie

17... Dxf2+ 18. Txf2 Txf2+ 19. Kh1 Pxg3# *








Wit geeft mat in drie

1. Dg7+ Lxg7 2. Txe8+ Lf8 3. Txf8#
(ICC TrainingsBot)
*








Zwart geeft mat in drie

26... Dxh3+ 27. Kxh3 Th6+
27... Th5+? geeft de koning nog een vluchtveld: 28. Kg4
28. Kg2 Th2# *








Wit geeft mat in drie

27. Dxh7+ Kxh7 28. Th4+ Dh6 29. Txh6# *








Zwart geeft mat in drie

24... Dxh2+ 25. Kxh2 Th6+ 26. Kg1 Th1#
(Amateur tegen Steinitz 1869)
*








Wit geeft mat in drie

1. Lxg7+ Txg7 2. Dxf8+ Tg8 3. Pf7# *








Zwart geeft mat in drie

15... Df1+ 16. Kxf1 Ld3+ Dubbelschaak! 17. Ke1 Tf1#
(Schulten - Horowitz 1846)
*








Zwart geeft mat in drie

11... Dxf2+ 12. Kh1 Dg1+ 13. Txg1 Pf2#
(Amateur-Greco 1620)
*








Wit geeft mat in drie

2. Lxf7+ Kh8
Of 2... Txf7 3. Dxf7+ Kh8 4. Df8#
3. Dg6! hxg5
Of 3... Txf7 4. Dh7#
4. Dh5# *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina