Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









KLEIN PLAN (e)


Als er geen tactische truc in de stelling zit waarmee je direct wint, dan komt een klein plan in aanmerking. Zorg voor een goede pionnenstructuur, of verbeter de pionnenstructuur als het kan. Probeer de pionnenstructuur van tegenstander juist te verzwakken. Een duo in het centrum is sterk en geef dit centrum niet zomaar op. Dubbelpionnen kunnen een nadeel zijn, evenals geïsoleerde pionnen. Vrijpionnen kunnen sterk zijn. Verbonden vrijpionnen zijn nog sterker. Een pionnenketen heeft een of meer zwakke punten, die niet door ander pionnen gedekt worden. Probeer zo'n zwakte aan te vallen.

Stukken moeten een nuttige taak hebben, liefst allemaal, ook de koning. De koning is een sterke aanvaller in het eindspel, en helemaal in een pionneneindspel. Laat stukken samenwerken en zorg dat ze voldoende bewegingsvrijheid krijgen. Zoek goede velden, zoek open lijnen, val binnen op de 7e of de 8e rij met een toren of dame. Val zwakke punten van de tegenstander aan. Dwing hem tot verdedigen.

Om zulke dingen gaat het in een 'klein plan'. Voorkom dat de tegenstander een goed klein plan heeft. Laat de stukken voor je werken. Voorkom dat de stukken van je tegenstander gaan werken. Ruil ze desnoods af.










Wit aan zet

1. Kd2
Wit dekt met zijn koning de b-pion, zodat de witte toren kan gaan aanvallen. Het kan zo verder gaan:
1... Ke6 2. Kc2 Tb4 3. b3 b6 4. Ta4 Tb5 5. Kc3 c5 6. b4 Kf5 7. f3 Ke6 8. bxc5 bxc5 9. Ta6+ Kf5 10. dxc5 Txc5+ 11. Kd4 *








Wit aan zet

1. f3
Er gaat een lijn open.

1. Df1 e6 2. f3 komt op hetzelfde neer.

1... gxf3 2. Dd1 e6 3. Dxf3+ Ke7 4. Dxh5 *








Wit aan zet

1. Pd2
Wit ruilt een sterk staand stuk.

1... f5

1... Pd6 2. Dh5+

2. Pxe4 dxe4 3. Dh5+ Kf6 4. Dh6+ *








Wit aan zet

5. Th1
Wit brengt zijn toren naar een gunstige plek:
5... Tg8 6. Txh7+ Ke8 7. Th5
is goed voor wit.
*








Wit aan zet

17. Th3
Wit kan op veel manieren winnen, maar tripleren is gemakkelijkste:
17... dxe5 18. fxe5 Db4

18... Pb8 19. Tdh1

19. Tdh1 Pa4 20. Pxa4 Dxa4 21. Lg5 Het gaat mat als wit zijn dame offert. *








Wit aan zet

1. Lb5
Wit ruilt zijn loper om een toren op c6 te krijgen:
1... Db7 2. Lxd7 Dxd7 3. Tc6
(Reassess your Chess)
*








Wit aan zet

1. f6!
Wit komt binnen:
1... g6 2. h5! Pd7 3. f7 Kg7 4. hxg6 Kxg6 5. Pf5 *








Wit aan zet

1. e4
Wit een sterk duo in het centrum: de pion gaat door naar veld e5.
*








Wit aan zet

1. e4
Wit zorgt dat de zwarte loper slecht blijft. Het kan zo verder:
1... Lf8 2. Tb1 Le7 3. Tb6+ Kf7 4. Kc4 Ld8 5. Ta6 Le7 6. Kd5 Lf8 7. Ta8 Le7 8. Ta7 c4 9. Kxc4 Ke6 10. Ta6+ Ld6 11. Tb6 Ke7 12. Kd5 Lc7 13. Tb7 Kd7 14. Ta7 Kd8 15. Ke6 Lb6 16. Tg7 Ld4 17. Kxf6 Ke8 18. Ke6 Kf8 19. Tg3 Lb2 20. Tf3+ Ke8 21. Tb3 *








Wit aan zet

1. Pg5
Wit zet met tempowinst een sterke aanval op over de b-lijn. Bijvoorbeeld:
1... Tf5 2. Pe4 Dd5 3. Db4 Tf3 4. Pd6 c5 5. dxc5 Txg3 6. Pxb7 Lxb7 7. Teb2 *








Zwart aan zet

1... e4!
De witte koning blijft in de penning en kan niet naar d3.
2. Ke3 Lxc3 3. bxc3 Ke5 4. f4+ exf3 5. Kxf3 Kd5 6. Ke3 Kc4 7. Kd2 a5 Wit is in tempodwang. *








Wit aan zet

1. e5 Pd5 2. Pa4 Dc7 3. Dd3!
Pion g6 gaat verloren.
*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina