Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









KLEIN PLAN (d)


Als er geen tactische truc in de stelling zit waarmee je direct wint, dan komt een klein plan in aanmerking. Zorg voor een goede pionnenstructuur, of verbeter de pionnenstructuur als het kan. Probeer de pionnenstructuur van tegenstander juist te verzwakken. Een duo in het centrum is sterk en geef dit centrum niet zomaar op. Dubbelpionnen kunnen een nadeel zijn, evenals geïsoleerde pionnen. Vrijpionnen kunnen sterk zijn. Verbonden vrijpionnen zijn nog sterker. Een pionnenketen heeft een of meer zwakke punten, die niet door ander pionnen gedekt worden. Probeer zo'n zwakte aan te vallen.

Stukken moeten een nuttige taak hebben, liefst allemaal, ook de koning. De koning is een sterke aanvaller in het eindspel, en helemaal in een pionneneindspel. Laat stukken samenwerken en zorg dat ze voldoende bewegingsvrijheid krijgen. Zoek goede velden, zoek open lijnen, val binnen op de 7e of de 8e rij met een toren of dame. Val zwakke punten van de tegenstander aan. Dwing hem tot verdedigen.

Om zulke dingen gaat het in een 'klein plan'. Voorkom dat de tegenstander een goed klein plan heeft. Laat de stukken voor je werken. Voorkom dat de stukken van je tegenstander gaan werken. Ruil ze desnoods af.










Zwart aan zet

1... La6!
Zwart gaat op pion g2 af. Zo kan de partij verder gaan:
2. Pc3 Lf1 3. Pb5 Lxg2 4. Pd4+ Ke5 5. Pc6+ Kf6 6. Pd4 g5 7. Kd6 Lxf3 8. Pxf3 g4 9. Pd2 Kf5 *








Wit aan zet

1. Kf1
Zwart dreigt binnen te vallen met ... Te2. Maar nu is dit niet gevaarlijk meer:
1... Te2 2. Te1 Txe1+ 3. Txe1 Txe1+

3... Td8 4. Te7!

4. Kxe1= *








Wit aan zet

1. e5!
De zwarte pionnenstructuur wordt afgebroken.
1... Pd5

1... dxe5 2. Pxe5

2. Lxe7 Dxe7 3. exd6 Dxd6 4. Pe4
Wit staat goed.
*








Wit aan zet

1. b5
Het paard wordt buitenspel gezet.
1... Pa7

1... Pb8 2. Kb4

2. Lf6+

2. Kb4 Pc8

2... Ke8 3. Le5 Pc8 4. a5 *








Wit aan zet

1. g5 Lf8

1... Pd4+ 2. Kd3

1... Lxg5 2. Tg3

2. Lxe6
Het sterke paard gaat eraf en de pionnenstructuur verbrokkelt.
2... fxe6 3. Pg4 *








Wit aan zet

2. c6
De toren wordt weggejaagd van de 7e rij.
2... Td5 3. Te7
Wit valt binnen.
*








Zwart aan zet

1... Tb5
Zwart moet voorkomen dat er te veel pionnen geruild worden.


1... Tb3 2. Lb4 a5 3. Lxa5 Txa3 is vermoedelijk remise.

2. Lb4 a5! 3. Le7 Tb3 4. Ke4 Txc3 *








Wit aan zet

1. Da1!
De dame erbij halen is hier meteen winnend.


1. Txg5? Pf3+

1... Kc8 2. Ta8+ Kd7 3. Txe8 *








Zwart aan zet

1... d4
Zo komt zwart binnen met zijn koning.
2. Pe2 Kd5 3. b4 Kc4 4. Pc1 Pb5 5. a4 Pc3 *








Wit aan zet

1. h6
Een aanval op de pionnenketen.
1... Tg8 2. hxg7 Lxg7 3. Txh7 *








Wit aan zet

1. Tch2
Wit gaat tripleren: drie zware stukken worden verdriedubbeld:
1... Dg7 2. Dh3 e5 3. g5 a5 4. Dxh7+ Dxh7 5. Txh7 *








Zwart aan zet

1... Lxf3
Zwart ruilt en wit blijft met een slechte loper zitten. De partij kan als volgt verder gaan:
2. Lxf3 Pf6 3. Lg2 Ph5 4. Kd2 Pf4 5. Lf1 Ke7 6. Ke3 Kf6 7. Kf3 Kg5 8. Kg3 Kh5 9. b3 Kg5 10. f3 Kh5 11. Kf2 Kh4 12. Ke3 Kg3 *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina