Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









AFTREKAANVAL (D)


Een aftrekaanval werkt met een batterij. Er staan twee stukken op een baan. Het voorste stuk (het kopstuk) gaat weg en valt iets aan. Het achterste stuk (het staartstuk) van de batterij gaat vanzelf mee aanvallen zodra het kopstuk weggaat. Zoek dus eerst een batterij en kijk dan of je die batterij aan het werk krijgt. Niet alle batterijen zijn bruikbaar. Als je eenmaal een goede batterij vindt, kijk dan hoe je zoveel mogelijk punten kunt winnen. Een dame winnen is beter dan een toren winnen, en mat in 1 zet is nog beter. Maar let op vaak kan de tegenpartij zich nog verdedigen. Zoek dan naar dwingende zetten met het kopstuk (schaak). Soms moet het net even anders dan je op het eerste gezicht denkt. Kies steeds de allerbeste zet.










Wit aan zet

1. Pxf5 Dxf4 2. Txd8# *








Zwart aan zet

1... Lh4+
Hierna slaat zwart de witte dame.
*








Zwart aan zet

1... Pxe2+ 2. Txe2 Txb3 *








Wit aan zet

1. Ld5+ Schaak. De dame gaat verloren. *








Wit aan zet

1. Tc7 Da6 2. Lxa8
Nog mooier voor wit is de volgende mogelijkheid:
2. Lb7! Da7 3. Lxa8 Dxa8 4. Tc8+ Lf8 5. Tb1 en wit slaat hierna het paard op b8 en daarna ook nog eens de zwarte loper op f8.
*








Wit aan zet

1. Pf6+! gxf6 2. Dxc4 *








Wit aan zet

1. Lf7# Verrassend, wit slaat de dame niet omdat mat in 1 nog sterker is. *








Zwart aan zet

1... Pxe5

Na 1... Dxe4? krijgt wit juist een aftrekaanval:
2. Td8+ Txd8 3. Dxe4

2. Dxc6 Pxc6 Zwart heeft een pion gewonnen. *








Wit aan zet

1. Pg4 fxg4 2. Txe7 *








Zwart aan zet

1... Lxf4 2. exf4 Dxd5+ *








Wit aan zet

1. Pe6+ *








Wit aan zet

1. Pxg5 Dxh3 2. Pxh3 *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina