Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









SCHAAK OPHEFFEN (B)









Wit aan zet

1. Kg2 Zwart heeft geen keus. *








Zwart aan zet

1... fxg1=D

1... f1=D is niet slim, want nu slaat wit de dame: 2. Txf1# *








Wit aan zet

1. Pxd3 Dit is de beste zet. Kijk hoe het verder gaat: 1... exd3 2. Kxd3 Zwart stond net punten voor. Nu niet meer. Het is remise. *








Zwart aan zet

1... hxg5 Slaan is het beste. Anders verliest zwart zijn dame! Zie je het? *








Wit aan zet

1. d4 De pion moet ertussen. Als wit er een toren tussen zet, dan wordt die toren geslagen en staat wit opnieuw schaak. *








Wit aan zet

1. fxe3 Slaan is hier beter dan weggaan. *








Wit aan zet

1. Kc2 Dit is de beste zet.

1. Dc1+ is slecht, want nu heeft zwart een voordelige ruil: 1... Txc1+ 2. Kxc1 Het is remise. *








Zwart aan zet

1... Dxg7+

1... Kh7 is niet goed vanwege 2. g8=D+ Kh6 3. Dg6# *








Wit aan zet

1. Lg4 Dit is de beste zet.

Als de koning weggaat 1. Kg3 slaat zwart de loper 1... Txe2
*








Zwart aan zet

2... Dxg2 Slaan is het beste.

2... Ld5 is niet goed, nu komt 3. Lxd5+ Zwart zit zwaar in de problemen. Zie je waarom dat zo is? *








Wit aan zet

1. Lb1 Dit is de beste zet.

1. Kc2 kan wel, maar kijk wat er dan gebeurt: 1... Dxf1 *








Zwart aan zet

1... Ke1 Er is maar een veilig veld voor de koning.

1... Dg2+ kan wel, maar is niet verstandig: 2. Lxg2+ *








Zwart aan zet

1... Kh8 Helaas voor zwart, de koning moet weg. Het paard mag de loper niet slaan, omdat de zwarte koning dan schaak komt te staan. Nu kan wit schaakmat geven: 2. Txf8# *








Wit aan zet

1. Pxe3 Slaan is het beste.

1. Pb6+ is minder goed. Zwart heeft een gevaarlijke pion! Die is al bijna aan de overkant. *








Zwart aan zet

1... Txd4+ is de beste zet, ook al verliest zwart punten.

1... Pf6+ Het paard kan ertussen. Maar dan volgt 2. Lxf6+ Kg8 3. Lxd8

2. Kxd4 Uiteraard slaat wit de toren terug. *








Zwart aan zet

1... Pf7 Als wit nu slaat, dan kan zwart terugslaan. Hij verliest dan geen punten.

Maar niet zo goed is 1... Tf7 Wit heeft een voordelige ruil en komt punten voor te staan: 2. Lxf7+ Pxf7

*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina