Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6






ROKADE



Er bestaat een bijzondere zet, waarbij je de koning en de toren mag omwisselen. Deze zet heet rokade. De bedoeling van de rokade is om de koning en de toren vlug op een betere plek neer te zetten. Hoe werkt het? De koning gaat als eerste twee plaatsen opzij. Maar de zet is nu nog niet klaar. In dezelfde beurt springt de toren over de koning heen.

korte rokade

lange rokade
Meestal is het verstandig om in het begin van de de partij te rokeren. De koning komt dan velig in de hoek, en de toren gaat juist meer naar het midden toe. De rokade is een ontwikkelingszet.

Je kunt zien hoe je moet rokeren in de volgende twee schaakpartijen.











 










 








Wanneer mag je rokeren? Hieronder staan de regels.
ROKEREN MAG NIET
ROKEREN MAG!
1. schaak 2. bewegen 3. iets ertussen  

als je schaak staat

als de koning
bewogen heeft

als tussen
toren en koning
een stuk staat

als de toren
is aangevallen

als je onderweg schaak
komt te staan

als de toren
bewogen heeft
 
of als de toren
onderweg is
aangevallen
(lange rokade)

als je jezelf schaak
zou zetten
als toren of koning
bewogen hebben
ook al staan ze weer
op hun beginplaats
   












Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |