Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









AFTREKAANVAL (B)


Een aftrekaanval werkt met een batterij. Er staan twee stukken op een baan. Het voorste stuk (het kopstuk) gaat weg en valt iets aan. Het achterste stuk (het staartstuk) van de batterij gaat vanzelf mee aanvallen zodra het kopstuk weggaat. Zoek dus eerst een batterij en kijk dan of je die batterij aan het werk krijgt. Niet alle batterijen zijn bruikbaar. Als je eenmaal een goede batterij vindt, kijk dan hoe je zoveel mogelijk punten kunt winnen. Een dame winnen is beter dan een toren winnen, en mat in 1 zet is nog beter. Maar let op vaak kan de tegenpartij zich nog verdedigen. Zoek dan naar dwingende zetten met het kopstuk (schaak). Soms moet het net even anders dan je op het eerste gezicht denkt. Kies steeds de allerbeste zet.










Wit aan zet

1. g4+ Kxg4 2. Txh2 *








Wit aan zet

1. Pe5+ Kc7 2. Dxa6 *








Zwart aan zet

1... g1=P+!

1... g1=D is niet goed, want nu komt wit met een heleboel schaakjes. Het kan bijvoorbeeld zo verder gaan: 2. Db3+ Kd2 3. Db2+ Kd3 (3... Kd1 is niet goed. Waarom niet?) 4. Db3+ Kd4 5. Db6+! Kc4 6. Dxg1!
*








Wit aan zet

1. Pd5+ *








Wit aan zet

1. Lc3+
1. Lc7+ is niet goed, want zwart slaat: 1... Dxe1+
*








Wit aan zet

1. Pc5+!
Alleen zo wint wit de dame.
1. Pxd6+ is niet goed, want na 1... Dxd6 staat het gelijk. *








Wit aan zet

1. Pc6+ Wit wint een dame
1. Pg6+ is ook een goede aftrekaanval. Maar wit wint slechts een toren.
*








Zwart aan zet

1... Tf8+ *








Wit aan zet

1. e4+ *








Wit aan zet

1. Lb5+ axb5 2. Dxd4 *








Wit aan zet

1. Pxg6+ hxg6 2. Lxf8 *








Wit aan zet

1. Dxb7
Wit wint een toren of een dame.
*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina