Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina











TWEEVOUDIGE AANVAL (B)


Een stuk van de tegenstander staat gedekt. Maar twee stukken vallen het aan. Twee aanvallers zijn sterker dan één verdediger. Je kunt slaan. Als de tegenpartij terugslaat (niet verplicht), dan kun je nog een keer slaan. Met een tweevoudige aanval kun je punten winnen. Zoek het stuk dat je twee keer aanvalt. En bedenk met welk stuk je als eerste slaat. Dit is belangrijk. Meestal, maar niet altijd, is het het beste om eerst te slaan met het stuk dat het minste waard is. Maar het ligt aan de situatie.











Zwart aan zet

29... Txe4 Eerst met de dame slaan is ook goed 30. Txe4 Txe4 *








Wit aan zet

1. Dxc5+ Txc5 2. Lxc5 Kxc5 Hier eindigt de tweevoudige aanval. Wit kan de partij winnen, als hij snel met zijn pion gaat lopen: 3. a7 e4 4. a8=D Wit is als eerste aan de overkant *








Zwart aan zet

1... Pxd2
Na 1... Lxd2 pakt wit het paard: 2. Txc4
*








Wit aan zet

1. Pxe2
1. Dxe2 is niet goed vanwege 1... Dxd4
*








Wit aan zet

15. Dxf7+ 15. Pxf7 Dit is helemaal niet goed, want nu speelt zwart 15... Dxf4 Wil je zien hoe het verder kan gaan? Kijk: 16. Pxh8 Dc1+! 17. Ke2 Dxb2+! Wit zit in de problemen. De witte toren kan niet weg. Het witte paard kan trouwens ook niet weg. Zwart staat veel punten voor *








Wit aan zet

18. Txa3 Wit wint een pionnetje, ook na ruil: 18... Txa3 19. Dxa3 *








Hoe slaat wit?

1. cxd5! Dit is goed 1. Pxd5? Dit is niet goed. Want kijk hoe het verder gaat 1... Lxd5+ 2. cxd5 c4! Dit pion gaat promoveren! 3. Kg1 c3 4. Kf1 c2 5. Ke1 Wit komt te laat 5... c1=D+ *








Zwart aan zet

26... Dxf2+ Een tweevoudige aanval, omdat de dame geholpen wordt door een toren. Daarom mag de witte koning de dame nu niet slaan *








Wit aan zet

5. Lxg8 *








Zwart aan zet

7... dxe4 7... Lxe4 kan ook wel 8. Pxe4 dxe4 *








Wit aan zet

14. Dxe5 14. Pxe5 lijkt ook goed, maar is het niet. Want nu komt zwart met een sterke zet: 14... f6! Zwart heeft een tweevoudige aanval op het paard. Maar het paard mag niet weg vanwege schaak (let op de zwarte dame). *








Wit aan zet

12. Dxh7 Wit wint deze pion. Hierna kan er nog een ruil achteraan komen, als zwart dat wil. Maar wit houdt een pion voorsprong: 12... Dxh7 13. Lxh7 *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina