TORENS ONTWIKKELEN - Zoals het niet moet (2)


In deze partij probeert zwart zo snel mogelijk zijn torens in het spel te brengen. Aan de andere stukken denkt hij niet.

1. d4 h5

Een echte beginnerszet.

2. Pf3 Th6

Daar komt de toren. Maar wit slaat meteen:

3. Lxh6 gxh6

Een voordelige ruil voor wit. Hij staat twee punten voor. Ook heeft wit al twee stukken ontwikkeld, een paard en een pion. Zwart heeft nog geen goede ontwikkelingszetten gedaan. De partij gaat verder:

4. e4 a5

Hetzelfde plan, maar nu aan de andere kant.

5. Pc3 Ta6 6. Lxa6

Voordelige ruil voor wit.

6... bxa6

Wit staat vier punten voor. Verder heeft wit vier stukken ontwikkeld en zwart heeft geen enkele ontwikkelingszet gedaan. Wat denk je, was het wel verstandig om de torens langs de zijkant in het spel te brengen?
De zwarte pionnen aan de rand staan niet goed. Ze staan achter elkaar en kunnen elkaar nooit dekken. Wit kan de randpionnen makkelijk eens winnen. Bijvoorbeeld zo:

7. Ph4

De witte dame valt een pion aan. Zie je welke? Zwart probeert die pion te dekken met zijn paard.

7... Pf6

Maar wit jaagt het paard weg:

8. e5 Ph7 9. Dxh5

En daar gaat de eerste pion van het bord Wit staat nu vijf punten voor. De partij ging als volgt verder:

9... Pc6 10. Pg6

Een list, en zwart trapt er in:

10... fxg6? 11. Dxg6#

Schaakmat!

*