Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina











MAT IN 3 - stukoffer (C)


Geef mat in drie zetten. Werk toe naar bekende matbeelden en gebruik daarbij dwingende zetten, zetten die de tegenstander weinig keus geven: schaak, dubbelschaak of een (directe) matdreiging. In de meeste puzzels is een stukoffer het dwangmiddel. Soms moet je offeren meteen op de eerste zet, soms pas een zet later. Met een stukoffer kun je het volgende bereiken:
* een verdediger wordt uitgeschakeld
* de koningsstelling komt open te liggen (toegang)
* er komt ruimte vrij voor je eigen stukken (ruimen)
* de koning komt ongunstig te staan (jagen, lokken)
* belangrijke verdedigers komen buitenspel te staan (lokken)
* stukken staan hun eigen koning in de weg (blokkeren)

Het stukoffer moet dwingend zijn, anders kan de tegenstander het offer weigeren. Als het mat wordt mag je natuurlijk alles weggeven, een dame of elk ander stuk. Stukoffers komen vaker voor dan je zou denken.
Probeer voordat je de zet op het bord uitvoert, eerst het mat in drie helemaal vooruit te zien, ook de zijvarianten. Dat is de bedoeling van deze oefening.











Wit geeft mat in drie

1. Dxg7+ Kxg7 2. Tg4+ Kh8 3. Lf6#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

1. Texh6+
1. Thxh6+ Kg8
1... gxh6
1... Kg8 2. Th8#
2. Dxh6+ Kg8 3. Dh7# *








Wit geeft mat in drie

14. Lh7+ Kh8
14... Pxh7 15. Dxh7#
15. Pgxf7+ Txf7 16. Pxf7# *








Wit geeft mat in drie

1. Df7 Tg8 2. Txb8 Txb8 3. Dxg7#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

1. Txg7 Txg7 2. Txa8+ Tg8 3. Df6#
(ICC TrainingsBot)
*








Zwart geeft mat in drie

1... Df2+ 2. Lg2 Txh3+ 3. Kxh3 Dh4#
(Hans Ree, Schaakstukjes 1993)
*








Wit geeft mat in drie

1. Lxg7+ Txg7 2. Dxf8+ Tg8 3. Pf7# *








Wit geeft mat in drie

1. Dxg8+ Kxg8 2. Pe7+ Kf8 3. Th8# *








Wit geeft mat in drie

1. Dg7+ Kxg7 2. Pf5+ Kg8 3. Ph6#
(ICC TrainingsBot)
*








Wit geeft mat in drie

1. Dxh7+
1. Pxf7+? Pxf7 2. Dxh7+ Kxh7
1... Pxh7 2. Pxf7+ Pxf7 3. Pg6#
(ICC TrainingsBot)
*

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina