Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









VERLEIDING (e)


Het schaakspel zit vol valkuilen en listen. Krijg je een stuk cadeau, vertrouw het dan niet meteen. Als slaat, kan er opeens een sterk antwoord volgen. Laat vrijpionnen niet promoveren, maar houd ze tegen met je stukken. En pas ook op voor pat. Soms kun je beter een stuk slaan dat minder waard is dan een stuk met hogere waarde. Ook bij een tweevoudige aanval is het lang niet altijd het beste om als eerste te slaan met het stuk dat het minste waard is. En soms, als je iets slaat, vergeet je de verdediging. In de puzzels zit steeds een verleiding. Trap er niet in en zoek het gevaar. Speel dan de beste zet.










Wit aan zet

1. Txc5
Want de loper mocht niet slaan. Zwart mag de loper nu niet slaan. Dus het gaat zo verder:
1... Txc5 2. Lxc5 *








Wit aan zet

1. Pg1 De engige zet.

1. Dxg4? d5! 2. Dg3 (2. Lxd5? Lxg4) 2... dxc4
*








Zwart aan zet

1... Dxg3+

1... Dxe3+? 2. Lf2

2. Kf1 Lb5+ 3. Te2 Dxf3+ 4. Kg1 *








Wit aan zet

1. Tf2+

1. Kxh8? Lb2+

1... Kd3 2. Kxh8 *








Zwart aan zet

1... Kc4!

1... Lxb2? 2. Kb4
*








Zwart aan zet

1... Tc4+

1... Txe2+ 2. Txc6 Kxc6 3. h5

2. Kg1 Txc2 *








Wit aan zet

1. Lh4

1. Tb1? f2!

1... Kxb7 2. Kg1 d5 3. Kf2 d4 4. Kxf3 d3 5. Ke3 d2 6. Kxd2 Kc6 7. Kxe2 *








Zwart aan zet

1... Ka8 *








Wit aan zet

1. dxe4

1. Lxe5? Tc4+! (1... Te2+? 2. Txc6!) 2. Kg1 Txc2

1... Lxe4+ 2. Kg1 Lxc2 3. Lxe5 *








Zwart aan zet

1... Kxf2!
Zwart moet uit de batterij weg.


1... Ta1+? 2. Te1+! Schaak! 2... Kxf2 3. Txa1
1... Lxf2? 2. Te1# *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina