Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina









SCHAAK OPHEFFEN (A)


In de puzzels sta je schaak. Je moet daar iets tegen doen. Kijk wat de beste zet is. Slaan is meestal goed, maar niet altijd. Probeer punten te winnen als je kunt. Probeer geen punten te verliezen, als dat niet nodig is. Of probeer zo weinig mogelijk punten te verliezen. Soms is er geen keus en kun je maar op een manier het schaak opheffen.











Zwart aan zet

1... Kxd5 Zwart slaat de toren. Dat is veilig. *








Zwart aan zet

1... Kh4 De koning moet weg. Zwart mag de dame niet slaan. De dame staat gedekt. *








Zwart aan zet

1... Txf4 Zwart slaat de dame met zijn toren (met de koning mag zwart niet slaan - waarom niet?). De witte koning mag de toren niet terugslaan. Waarom niet?

1... Kg6 is minder goed.
*








Zwart aan zet

1... Kc7 Zwart heeft geen keus. De koning moet weg. *








Wit aan zet

1. Dg1 Het is niet leuk, maar de dame moet ertussen. Zwart slaat de dame natuurlijk: 1... Txg1+ 2. Kxg1 Het staat precies gelijk. *








Zwart aan zet

1... Lxf2+ Zwart slaat de dame.

Weggaan mag wel, maar is niet zo goed: 1... Kd1 2. Dxb6
*








Wit aan zet

1. Txg7 Wit slaat het paard. *








Zwart aan zet

1... Kg8 De koning moet weg. *








Wit aan zet

1. De1 Helaas voor wit, de dame moet ertussen. Nu kan zwart slaan: 1... Dxe1# Het is nog schaakmat ook. *








Zwart aan zet

1... Kg8 De koning moet weg. Zwart mag de gedekte toren niet slaan. *








Wit aan zet

1. Kh2 De koning gaat weg.

Het is niet slim om de dame ertussen te zetten: 1. De1 Dxe1+ Nu moet de koning toch weg: 2. Kh2 *








Wit aan zet

1. Pxe1 Het paard slaat de toren. Er is trouwens geen andere zet om het schaak op te heffen. *








Wit aan zet

1. Tg2 Wit heeft geen keus. De toren moet ertussen. *








Zwart aan zet

1... Kb8

Niet zo goed is
1... Txb6+ 2. Kxb6 Wit heeft een voordelige ruil. Of kan zwart nu met zijn pion gaan rennen? *








Zwart aan zet

1... Txd3 Zwart kan maar het beste de toren slaan, ook al wordt hij daarna teruggeslagen door de witte koning.

Na 1... Ke7 speelt wit 2. Txa3

*








Wit aan zet

1. Txb5+ Wit slaat de loper. De koning mag niet terugslaan. *

Opnieuw oplossen? Druk op F5 (pagina vernieuwen).





Jeugdschaakpagina
Stap 1 | Stap 2 | Stap 3 | Stap 4 | Stap 5 | Stap 6 |
volgende pagina | vorige pagina