[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Niets doen"]
[Black "1"]
[Result "*"]
[ECO "?"]
[PlyCount "33"]
{Laatst zag ik een partij waarbij wit alleen maar heen en weer ging met zijn
paarden. Zodra hij iets kon slaan, deed hij dat en ging daarna meteen terug.
} 1. Nh3 e5 2. Ng1 {Wit gaat terug. Dit is niet verboden.} 2... Bc5 3. h4 f5
4. Nh3 Qf6 5. Ng1 {Weer gaat wit terug. De zwartspeler vond het irritant dat wit
niets deed. Wat kon hij doen?} 5... Nc6 6. Nh3 g5 7. Nxg5 {Wit wint een pion.}
7... b5 8. Nc3 Bb7 9. Nxb5 {Nog een pion voor wit.} 9... a6 10. Nc3 h6 11. Nh3
Nge7 12. Na4 Nd4 $2 13. Nxc5 {Zwart heeft niet opgelet en verliest een loper.}
13... Rb8 14. Na4 h5 15. Nc3 Rg8 16. Nb1 {Wit gaat weer helemaal terug.} 16...
e4 17. Ng1 {Ook dit paard gaat terug. Het was tijd. Wit won omdat hij vijf
punten voor stond. Wit had eigenlijk niets gedaan en werd daarvoor nog beloond
ook. } *
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Niets doen"]
[Black "2"]
[Result "*"]
[ECO "?"]
[PlyCount "16"]
{Wat moet je doen als je tegenstander alleen maar heen en weer gaat? Een goede
manier is om een zwak punt punt op te zoeken en dat aan te vallen.
} 1.
Nh3 e5 2. Ng1 Bc5 {Deze loper valt een pion aan van wit. Zie je welke? Het is
nog niet goed om die pion te slaan, want de witte koning dekt. Maar straks haalt
zwart er een tweede stuk bij.} 3. Nh3 Qf6 4. Ng1 $2 {Wit gaat terug. Niet verstandig:} 4...
Qxf2# {
Schaakmat. Wit deed niets maar werd daarvoor niet beloond.
}
*
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Niets doen"]
[Black "3"]
[Result "*"]
[ECO "?"]
[PlyCount "20"]
{Zwart wint niet altijd zo gemakkelijk als in de partij hierboven. Maar ook in
deze partij zoekt zwart een aanvalsdoel. Hij krijgt een voordelige stelling.
} 1. Nh3 e5 2. Ng1 Bc5 3. h4 f5 4. Nh3 Qxh4 {Wit verliest als eerste een
pion.} 5. e3 {Wit zet zijn pion hier neer om geen last te hebben van de zwarte
loper.} 5... g5 6. a4 g4 $1 {Aanval!} 7. Ng1 {Wit denkt nog steeds dat hij heen
en weer kan gaan.} 6... Qxh1 $1 7. a5 $2 Qxg1 $1 {Het ene na het andere witte
stuk gaat eraf.} 8. Na3 Nf6 9. Nb1 Ne4 {Goed, zwart haalt er een paard bij.}
10. Na3 $2 Qxf2# {
Schaakmat. Niets doen is niet goed. De tegenstander gaat
aanvallen.
} *
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Niets doen"]
[Black "4"]
[Result "*"]
[ECO "?"]
[PlyCount "24"]
{Ook in deze partij wint zwart wint omdat hij aanvalt terwijl wit alleen maaar
heen en weer gaat.
} 1. Nh3 e5 2. Ng1 Bc5 3. h4 f5 4. Nh3 Qf6 5. a4 d5
6. Ng1 Qb6 7. a5 $2 8. Bxf2# {
Schaakmat.
} *
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Niets doen"]
[Black "5"]
[Result "*"]
[ECO "?"]
[PlyCount "33"]
{Het komt ook voor dat twee spelers allebei niets doen. Ze willen misschien niet
winnen en ze wilen niet verliezen. Ze willen misschien niet eens schaken of
vinden het gewoon leuk om steeds hetzelfde te doen. Ik zag eens een partij
tussen twee beginners en die ging zo:
} 1. Nh3 Nh6 2. Ng1 Ng8 {Steeds
sneller gingen de paarden heen en weer. Klop, klop, klop, klop.} 3. Nh3 Nh6 4.
Ng1 Ng8 {Klop, klop. Het leek alsof er een spijker in de muur werd geslagen.} 5.
Nh3 Nh6 6. Ng1 Ng8 {Klop, klop, klop, klop.} 7. Nh3 Nh6 8. Ng1 Ng8 {
Deze
twee hadden er plezier in om eindeloos heen en weer te gaan. Ik dacht: ga gerust
nog een halfuur door, als je de andere schakers maar niet afleidt dat geklop.
Deze partij tussen twee broertjes van een twee-eiïge tweeling werd uiteindelijk
remise.
} *
[Event "?"]
[Site "?"]
[Date "????.??.??"]
[Round "?"]
[White "Twee koningen"]
[Black " "]
[Result "*"]
[SetUp "1"]
[FEN "2K5/8/8/8/3B4/3P3k/8/8 b - - 0 1"]
[PlyCount "38"]
{Er zijn stellingen waarin het niets uitmaakt wat je doet. Op dit moment heeft
wit een loper en een pion. Als wit wil winnen, dan moet hij zijn pion naar de
overkant brengen. Maar kijk wat er gebeurt.
} 1... Kg2 2. Kc7 Kf3 3. Kd6
Ke2 $1 {Zwart heeft goed gezien dat hij de pion moet veroveren. Want als wit
alleen nog een loper overhoudt, dan kan hij niet meer winnen. } 4. Ke6 Kxd3
{Zwart slaat de belangrijke witte pion. Vanaf nu maakt het niets meer uit wat
wit en zwart spelen. Wit staat drie punten voor (een loper), maar in deze
stelling is dat niet genoeg meer.} 5. Kf5 Kxd4 {Ook de loper wordt geslagen.
Zwart en wit wandelen eenzaam over het schaakbord:} 6. Kf4 Kc4 7. Kf3 Kc5 8.
Kg3 Kb6 9. Kh2 Ka6 10. Kh1 Ka5 11. Kg1 Kb4 12. Kf2 Ka3 13. Ke3 Kb4 {Zo kan het
nog uren doorgaan. Voortaan kun je meteen remise afspreken (gelijk spel). Tenzij
je graag nog even doorwandelt. Ik zou zeggen: wandel gerust verder, ik ga naar
huis. En vergeet de stukken niet op te ruimen.
} *