PARTIJEN DE MEER












a b c d e f g h
8
7
6
5
4
3
2
1

Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
Casper Koolmees (wit) - Robert Capian (zwart)
1e partij De Meer 17 mei 2001


Onthoud het veld waar de gevarendriehoek staat. Dit is een zwakke plek die je goed moet beschermen als je zwart hebt, en die je kunt aanvallen als je wit hebt.
Casper is een ervaren schaker uit Stap 1. Robert is een beginner die net meedoet in de schaakgroep (inmiddels is hij al behoorlijk goed geworden). Casper weet hoe je de koning snel mat kunt zetten. Robert weet hoe de stukken gaan, maar hij heeft de gevarendriehoek op f7 nog niet opgemerkt:
1. e4 a5 2. Dh5 Ta6 3. Lc4 (3. Lf1xa6! Pb8xa6 is een voordelige ruil voor wit) Pc6 4. Dxf7#
Schaakmat! Deze 2-voudige aanval op de koning met loper en dame heet herdersmat. Robert dacht: dit zal mij nooit meer overkomen! Casper en Robert speelden meteen een 2e partij:
 














Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
Robert Capian - Casper Koolmees
2e partij De Meer 17 mei 2001


1. Pf3 d5 2. Pc3 Dd6 3. Tb1 Pc6 4. a3 d4 5. e3 dxc3 Oeps, paard weg: drie punten. 6. bxc3 Lg4 7. Pg1 Lxd1 Oeps, nog eens 9 punten! 8. Kxd1 Pf6 9. Tb3 O-O-O 10. Ph3 Kb8 11. Le2 h6 12. Lb2? Arme Robert, alweer een fout! Hij moet nog leren schaken en dan meteen tegen zo'n goeie. Maar ja, zo leer je het snel. Zwart slaat genadeloos toe: 12... Dxd2# Schaakmat.
 














Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
1. e4 e5 2. Dh5 Dit is een valstrik. De dame valt pion e5 aan. Dus wat doet wit als zwart nu 2 ... g7-g6 antwoordt? 2... Pc6! Goed! Zwart dekt zijn pion op e5. (Na 2 ... g7-g6 zou wit 3. Dh5xe5+ spelen -schaak!- en daarna 4. De5xh8 met torenwinst. Onthoud dat!) 3. Lc4 Een nieuwe valstrik. Wat is het gevaar? Waar stond ook alweer de gevarendriehoek? 3... g6 Nu kan dit wel want pion e5 is gedekt. 4. Df3 Wit dreigt alweer mat. Waar? 4... Pf6! Zwart zet een paard tussen de witte dame en veld f7. 5. g4?! Nog een list. Wat zou hier nu weer de bedoeling van zijn? Wit wil met zijn pion naar g5 en het paard op f6 wegjagen. Want als het paard weggaat kan wit weer mat geven. Toch was deze laatste zet van wit helemaal niet goed. Want nu gaat zwart aanvallen. Hij doet alleen maar sterke zetten:
5. ... d5! Aanval op de loper!
6. Lxd5 Pd4 Aanval op de dame!
7. Dc3 Pxd5
Aanval op de dame!
8. exd5 Dxd5
Aanval op de toren!
9. f3 Lb4!
Aanval op de dame!
Wat gebeurt er als wit de loper slaat? 2e Stappers kunnen het antwoord zeker vinden. 10. Dd3 (10. Dc3xb4 Pd4xc2! met driedubbele aanval op koning, toren en dame.)Lxg4! 11. a3 Lf5 12. Df1 Pxc2+ 13. Kd1 Pe3+! Wit mag het paard op e3 niet nemen. Waarom niet? 14. Ke2 Dd3+ 15. Kf2 Dxf1+ 16. Kxe3 Lc5+ 17. d4 De1+ 18. Pe2 Lxd4# Schaakmat.
 














Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
Milan Besselink - Ingemar Kok
De Meer 17 mei 2001

Beide spelers kennen de openingstrucjes en de zwartspeler trapt er niet in:
1. e4 e5 2. Dh5 Pc6! 3. Lc4 g6! 4. Df3 Er dreigt opnieuw mat, maar zwart trapt er niet in: 4... f6 5. Db3! Een 2-voudige aanval op g8. Zwart komt met een tegenaanval: 5... Pa5! 6. Da4 (6.Lc4-f7+ Ke8-e7 7.Db3-b4+ d7-d6 8.Db4xa5 Ke7xf7 was een mogelijkheid) 6... Pxc4 7. Dxc4 d6 8. Pf3 Lg4 9. Ph4 Dd7 10. O-O O-O-O Beide partijen zijn hun stukken aan het ontwikkelen. 11. d3 Pe7 12. Le3 Kb8 13. Db4 Pc6 14. Da4 Le7 15. Lh6 Dit heeft weinig nut. 15... Le6 16. Lg7 Thg8! Goed. Nu moet de loper toch weer terug. 17. Lh6 d5 18. Le3 ... ½-½
Een uitzonderlijk goede partij van beide spelers aan het einde van Stap 1. Het schaakuur was afgelopen. De partij werd remise beoordeeld.
 














Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
Daniël van Wijngaarden (Stap 3) - Schaakleraar
De Meer 26 februari 2001

Zwart speelt zonder dame. Speel de partij na en kijk welke fouten er gemaakt worden. Bedenk steeds betere zetten. Wit had kunnen winnen met een dame meer, dus je zou zeggen dat er ergens iets fout is gegaan ...
1. e4 Pf6 2. Ld3 e5 3. b3 Lc5 4. Lb2 d6 5. Lb5+ c6 6. Lc4 Pxe4 7. d4 Lb6 8. dxe5 Pxf2 9. Dh5 d5 10. e6 O-O 11. Dg5 f6 12. Df4 dxc4 13. La3 Te8 14. Dxc4 Lxe6 15. De2 Lf7 16. Dxe8+ Lxe8 17. Pd2 Pxh1 18. O-O-O Pd7 19. Pgf3 Pf2 20. Te1 Lg6 21. Tf1 Pe4 22. Te1 Td8 23. Ph4 f5 24. Td1 ...
Zwart staat vier punten voor en won even later de partij. Welke zetten van wit en zwart waren niet goed?
 














Game start 5 back 1 back 1 forward 5 forward Game end Flip board Autoplay

Laatste zet
Elco Hakvoort (Stap 3) - Jonas Voorzanger (Stap 3)
De Meer 3 september 2001


Ook al sta je nog zo slecht, in elke partij krijg je wel kansen. Blijf steeds zoeken naar verborgen mogelijkheden. Om er achter te komen of je kansen hebt gemist en wat je goed hebt gedaan, moet je een partij na afloop onderzoeken of analyseren:
1. e4 e5 2. Pc3 Pf6 3. Lc4 Lb4 4. Pf3 Lxc3 5. dxc3 Pc6 6. Pg5 d5? Dit kost een pion. Wat is beter? 7. exd5 Pe7? 8. d6! Goede aftrekaanval! 8... cxd6 9. Pxf7 Dc7! Goed! 10. Pxd6+! Sterk! Veel beter dan Pxh8. Het paard is een Kf8 11. O-O Lg4! 12. Dd3 Td8! Aanval op een gepend stuk. Lastig voor wit. 13. Dg3? Niet goed. Hoe had wit zich uit de penning kunnen redden zonder punten te verliezen? Tip: er zit een tegenaanval in. Welke? 13... Dxd6 Zwart staat nu opeens goed: hij heeft een stuk gewonnen. 14. Lg5? Dit lijkt goed, maar is het niet: 14... Le6 Zwart had hier een heel sterke zet kunnen. Maar die was diep verborgen (Stap 4 niveau). Wie de variant van minstens drie zetten diep? 15. Tfd1?? Een blunder. Hoe had zwart kunnen winnen? 15... Dc7?? Zwart ziet de winst niet en geeft bovendien zijn loper weg. Beide schakers uit Stap 3 spelen op dit moment op het niveau van Stap 1. Het moeilijke van schaken is dat je geen fouten maakt. 16. Lxe6! Wit staat nu gewonnen: hij heeft twee pionnen extra en de toren op h8 is een zielig stuk. De koning zwarte koning is in gevaar. 16... Txd1+ 17. Txd1 Wit maakt het nu netjes uit: 17... h6 18. Lxf6 gxf6 19. Td7 Dc8? 20. Txe7! 20... Kxe7 21. Lxc8 Txc8 22. Dg7+ Kd6 23. Dxf6+ Kc7 24. Dxe5+ Kd7 25. f4 Te8 Zwart geeft het op. 1-0