Akira - Joel
Duel der giganten

AMS 3 maart 2006


1. e4


In een oude doos vond ik een partij tussen Akira en Joel uit 2004: 1. Pc3 e5 2. a4 Lb4 3. Pd5 La5 4. e4 c6 5. Pe3 Pf6 6. Pf5 O-O 7. Pd6 Pa6 8. Pe2 De7 9. Pf5 Db4 10. c3 Dxe4 Hier stopt de notatie. Zwart staat beter. Maar wit kwam terug en won.

Vaak zag ik hoe de kansen in de partijen van Akira en Joel op en neer gingen. Vandaag was het niet anders. Een partij kan opeens omslaan. In de eerste fase speelt Akira sterk:

1... e5 2. Df3 Df6

Joel heeft het patent op deze opening. De bedoeling zal wel zijn om het herdersmat er uit te halen.

3. Lc4 Lc5 4. Pc3 Ph6

Een schakersspreekwoord luidt: "Een paard aan de rand is schand."

Uit de volgende zet van wit blijkt dat zwart hier beter 4... c6 had kunnen doen.

5. Pd5!

Het is duidelijk dat de zwarte dame niet zo goed staat.

5... Dxf3

Dus zwart ruilt. Wie als eerste de dame van de ander slaat is in het nadeel. Wit ontwikkelt zijn paard door terug te slaan. Van zwart verdwijnt er juist een ontwikkeld stuk, namelijk de dame.

6. Pxf3

Zwart heeft een probleem. Wit dreigt met een vork. Zie je waar?

6... Pa6?

"Paard aan de kant..." Maar er is meer. Het paard dekt c7. Dus de verdedigers wordt uitgeschakeld:

7. Lxa6!

Sterk! Wit dreigt opnieuw een paardvork.

7... c6?

Zwart zag de dreiging. Maar dit is een merkwaardige vergissing. Zwart komt toch binnen, mét of zonder pion:

8. Pc7+ Kd8 9. Pxa8 bxa6

Wit staat een toren voor. Maar het witte paard is opgesloten in de hoek. Joel heeft goede gezien dat hij dat paard kan terugwinnen. Wit staat beter, maar de schade valt nog mee.

10. Pxe5 Lb7!

Het paard heeft geen vluchtvelden.

11. d3!

De bedoeling is opnieuw het uitschakelen van een belangrijke verdediger. Precies hetzelfde trucje als een paar zetten geleden.

11... Lxa8

Te vroeg. Dat paard loopt niet weg. Zwart moest eerst iets doen tegen de nieuwe dreiging van wit:

Beter was daarom 11... Ld4

12. Lxh6!

Sterk. De verdediger van veld f7 wordt uitgeschakeld.

12... Te8!?

Een aardige vondst. Op dit moment staan er twee stukken van wit aangevallen.

De volgende variant was mogelijk: 12... gxh6 13. Pxf7+ Ke7 14. Pxh8 Kf6 15. f4 Kg7 en ook dit paard gaat in de hoek verloren. Toch staat wit beter met zijn twee torens en extra pionnen.

13. Lxg7!

Sterk verdedigd tegen de dubbele aanval.

13... Ld4 14. Lf6+

Sterk was ook de aftrekaanval 14. Pxf7+!

14... Kc8 15. f4 Lxb2 16. Tb1 Lxe5 17. fxe5

Einde van fase 1. Tot zover heeft wit sterk gespeeld. Hij staat oppermachtig en moet makkelijk kunnen winnen. Dikwijls heb ik Akira goed van start zien gaan en op het laatst de partij toch nog uit handen zien geven. Een schakersspreekwoord luidt: "Niets is zo moeilijk als het winnen van een gewonnen stelling." Het is net alsof Akira niet van zichzelf mag winnen. Wordt hij soms zenuwachtig met de finish in zicht? In de fase die nu volgt, zien we Joel op zijn gevaarlijkst. Hij is een vechter en heeft de partij nog niet opgegeven.

17... Tg8! 18. O-O d5!

Een goede poging. Zwart zoekt kansen. Als er pionnen in het centrum geruild worden, dan gaat de zwarte loper meedoen. Daar ligt de beste kans voor zwart.

19. exd5 cxd5 20. Tb2 d4! 21. Tfb1?

Een wankel moment. Wit kijkt niet naar de bedoeling van zijn tegenstander. Hij hoopt op schaak met stukwinst, daar op de onderste rij. Maar eerst komt zwart:

21... Txg2+ 22. Kh1?

De koning gaat in een batterij staan. Zwart gaat veel punten winnen:

22... Tg8+!

Mooi!

23. Tb7

Deze zet is gedwongen. Wit moet het schaak opheffen. Maar het is een dure oplossing:

23... Lxb7+

Een andere mogelijkheid was er niet.

24. Txb7

En ook deze toren gaat verloren.

24... Kxb7

Opeens staat zwart gewonnen.

25. a4 Kb6 26. e6 fxe6 27. Lxd4+ Ka5 28. Lxa7 Kxa4 29. h4 Kb4!

Goed. De zwarte koning is inmiddels een sterk stuk geworden. De witte pionnen zijn kwetsbaar. Maar vooral de zwarte a-pion is een gevaar voor wit. Kan de pion gestopt worden?

30. Ld4 Tg4 31. c3+! Kb5 32. Kh2 Txh4+ 33. Kg3 Th1

33... Txd4 wint ook makkelijk: 34. cxd4 a5 De witte koning staat buiten het vierkant en dus loopt de pion door. 35. Kf4 a4 36. Ke5 a3 37. Kxe6 a2 38. d5 a1=D 39. d6 Kc6 40. d7 Dh8 41. Ke7 Kc7 Wit kan niet promoveren.

34. Kg2 Td1!

Deze pion is ondekbaar.

35. Kf2 Txd3 36. Ke2 Th3 37. Kd2

Wit kan niets nuttigs doen.

37... a5 38. Kc1 a4 39. Lh8 a3

Jammer, hier klopt de notatie niet meer. Zwart haalde een dame en sloeg alle witte stukken. En dat was het einde van de partij. Dat dacht ik tenminste. Maar, geloof het of niet, op het allerlaatst werd het nog pat! Dat was fase 3.

Een schaakpartij is een gevecht tegen vergissingen.

Wil je nog een schakersspreekwoord?
"De verliezer is hij die de laatste fout maakt."

1/2-1/2